L’empresa familiar representa el 85 per cent del total del teixit empresarial i al voltant del 70 per cent del Producte Interior Brut del conjunt de l’Estat. El relleu generacional, la dimensió o la professionalització de les organitzacions, són reptes que l’empresa familiar ha hagut d’afrontar mentre es prudueixen importants canvis al seu entorn i l’evolució constant de l’economia. La innovació o la internacionalització són els desafiaments i les oportunitats que aquest col•lectiu empresarial afronta en el procés de recuperació econòmica.
Per Raúl Díaz-Varela, Conseller Delegat de la terrassenca Kern Pharma, “som empreses sempre de proximitat. Per nosaltres paraules com la deslocalització són coses que ens costen molt perquè l’empresa i la família estan molt lligades a un determinat territori. I també segurament una certa aversió al risc”. Modest Guinjoan de la consultora Barcelona Economia comenta que, “la crisi afecta també a l’empresa familiar per bé que té algunes fortaleses que la fan més perdurable però també té algunes amenaces que la fan més vulnerable”. I Manuel Pavón de la consultoria familiar Garrigues, considera que “no estem parlant d’una empresa familiar d’una persona però sí de vàries persones que tenen interessos diferents i per tant com aconseguir que aquestes persones recolzin aquesta recuperació, crec que és un dels reptes més importants”.